Maar zo bedoel ik het helemaal niet…!

Hoe vaak deze zin (of variaties daarop) niet gezegd worden in reactie op feedback (of een opmerking). En dan kan de communicatie op twee manieren stokken:

  • de ander trekt zich terug: nou, in dat geval, dan heb ik het verkeerd begrepen, laat maar…
  • de ander probeert je te overtuigen: niet waar, want jij …

je begrijpt me nietBeide reacties leiden niet tot meer begrip, erkenning, laat staan eventuele verandering.

Hoezo veranderen? Ik bedoel het toch goed!

Dat geloof ik onmiddellijk. En toch heeft die ander je iets te vertellen. Je krijgt feedback op iets wat je deed of zei, of niet deed of niet zei. Het is de moeite waard eerst goed te luisteren naar wat de ander bedoelt. Wat zit hem of haar dwars? Waar heeft hij of zij last van? Want kennelijk werkt de manier waarop jij jouw goede bedoeling naar buiten brengt voor de ander niet (zo goed).

Moet ik de ander dan z’n zin geven?

Waar ik voor pleit, is actief te luisteren. En te checken of je de ander begrepen hebt. Dan kunnen jullie samen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn, die bij jullie allebei passen.

Maar die ander bedoelt het goed, dan moet ik toch ophouden met zeuren?

Op de eerste plaats: je zeurt niet. Je geeft feedback over iets (gedrag) waar je last van hebt. En dat mag. Sterker nog: dat is nodig! Want hoe anders kan een ander weten waar je last van hebt, wat er in je omgaat.

Dus ik moet die ander overtuigen van mijn gelijk?

De kunst is de (kennelijke) bedoeling van de ander en het daadwerkelijke effect op jou naast elkaar te laten zien. Per slot van rekening heeft de ander iets anders voor ogen. Daar kunnen jullie dan samen een mouw aan passen.

 

Meer lezen over feedback geven en ontvangen?

Serie over feedback geven en ontvangen:

Of zelf aan de slag met deze werkvorm om in je team feedback uit te wisselen: rondje feedback

 

Beeld: viktor88 / 123RF Stockfoto