Stroop je mouwen op

stroop je mouwen opJe bent gemotiveerd en je hebt besloten te veranderen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Het derde duo voor succesvolle verandering gaat over DOEN.

Ook doen heeft weer twee kanten. Je zou dit de binnenkant en buitenkant kunnen noemen. De binnenkant is je mindset. Het zijn je overtuigingen, gedachten, gevoelens, associaties. En de buitenkant is je gedrag.

Mindset

Net zoals je oude patroon je in je oude situatie houdt, is er dus ook een nieuw patroon dat je naar je doel brengt. Belangrijk daarbij is dat je je realiseert dat betekenis geen gegeven is: je GEEFT betekenis. Dat doe je continu. Sommige betekenissen heb je al zo lang geleden gegeven, dat het een gegeven lijkt. Dat is schijn. Je bepaalt zelf wat je denkt, gelooft en vindt van jezelf en de wereld om je heen.

En daarom kun je die betekenis dus ook veranderen. Zodat je gedachten, overtuigingen en gevoelens je helpen je doel te bereiken.

5 vragen die je helpen anders te denken

  1. welke gedachten en gevoelens over je doel helpen je om te veranderen?
  2. wat moet je geloven over jezelf en over anderen om te kunnen veranderen?
  3. welke nieuwe betekenis geef je aan je oude patroon?
  4. welke nieuwe waarheid zal je helpen je doel te bereiken?
  5. welke ervaringen heb je met succesvol veranderen?

Omdat we ons vaak niet zo bewust zijn van onze gedachten en overtuigingen, omdat deze als vanzelf in ons opkomen, laten oude betekenissen zich niet zo makkelijk vervangen door nieuwe. Maak een gewoonte van je nieuwe mindset. Doe dit door dagelijks je nieuwe gedachten bewust te denken. Beeld (foto), muziek of een voorwerp kunnen je helpen herinneren. Hoe vaker je dit nieuwe patroon gebruikt, hoe meer het een automatisme wordt. Tot je er niet meer over na hoeft te denken.

Actieplan

Belangrijke voorwaarde om je doel te bereiken is om de eerste stap te zetten Maak een actieplan met concrete afspraken – met jezelf, met je team – om je plannen om te zetten in actie.

Zet bovenaan wat je vandaag, nu al, gaat doen. Misschien wel je actieplan maken. En doe dat ook!

4 ingrediënten

  1. wat: omschrijf de actie – wat moet er gebeuren
  2. wie: ga je het zelf doen? Of iemand anders? Of de je het samen?
  3. wanneer: wanneer begin je, wanneer is het klaar, wanneer werk je er in de tussentijd aan
  4. hoe: voor sommige acties is het handig ook te bedenken hoe je het gaat aanpakken

 

En nu jij

Wat ga jij vandaag doen om je doel te bereiken? Deel het in het commentaarveld hieronder.

 

 

Dit blog is het derde deel in een serie over veranderen. Het eerste deel gaat over motivatie, het tweede over beslissen en het vierde deel over op koers blijven. De serie is gebaseerd op het werk van L. Michael Hall, Amerikaans psycholoog en NLP/ neurosemantiek trainer. Hij baseerde zijn model van de Assen van verandering op de strategieën van succesvolle veranderaars.