Ontvangen is ook een kunst

 

Misschien vinden we het wel zo moeilijk om feedback te geven, omdat we niet goed weten wat we ermee aan moeten als we het krijgen. Want hoe reageer jij als iemand je een compliment geeft? Kun je het ontvangen? Of wuif je het weg en breng je het gesprek snel op de ander? En hoe reageer je dan als iemand iets kritisch over je zegt? Kun je dát ontvangen? Of schiet je al snel in de verdediging, of zelfs in de aanval?

Nu je weet hoe je goede feedback geeft (zie de kunst van het geven) – en ook hoe niet – is het goed om de rollen om te draaien. Ontvangen is ook een kunst, en de spelregels zijn heel eenvoudig.

Feedback ontvangen

  • luister actief – laat met je non-verbale reacties merken dat je ander hoort (OEN: open, eerlijk, nieuwsgierig);
  • geef aan wat de feedback met je doet zonder je aangevallen te voelen of in de verdediging te schieten;
  • vraag door – wat bedoelt de ander precies, welk gedrag, wanneer, welk effect, etc (LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen);
  • bedank voor de feedback – de ander heeft de moed gehad jou over het effect van je gedrag te informeren;
  • beoordeel de feedback en geef aan wat je ermee kunt – als ontvanger bepaal je wat je met de feedback doet. Geef zo nodig jouw versie van de gebeurtenis en wat je achterliggende bedoeling was;
  • toon respect.

Succes!

Hartelijke groet,

Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork