Luister je wel?

wat hoor je?Eén van de meest voorkomende problemen in teams, is gebrekkige communicatie. Dit kan vele vormen en gradaties hebben, van onduidelijke informatie tot een soort verdeel-en-heers tactieken waarbij niet iedereen dezelfde informatie krijgt, van niet zeggen wat je dwars zit tot roddelen over elkaar, van geen duidelijke besluiten nemen tot misinformatie geven. In alle gevallen wordt de samenwerking bemoeilijkt en lijdt ook de sfeer in het team eronder.

Luisteren kun je als de beste

Nu zijn er vele manieren om communicatie te verbeteren. Vaak zijn die gericht op de zender: zorgen dat je boodschap overkomt. Ik heb er al de nodige blogs aan gewijd. Een heel andere benadering is gericht op de ontvanger: luisteren dus.

Iedere dokter, iedere hulpverlener heeft in zijn of haar opleiding vele uren besteed aan goed leren luisteren. En die vaardigheden zijn ook, of misschien wel juist, van belang in de communicatie binnen je team. Of privé.

3 aandachtspunten voor de luisteraar

  • geef de ander ruimte
    • laat de ander uitspreken (onderbreek dus niet)
    • wacht tot ander klaar is (ga dus niet opjagen)
  • hou contact
    • kijk elkaar aan
    • knik
    • hum
  • laat merken dat je de ander gehoord hebt
    • vat samen wat de ander gezegd heeft – gebruik zowel je eigen woorden als die van de ander
    • geef aan wat jij denkt dat het belangrijkst is en vraag of het klopt

Meer lezen

In het artikel ontvangen is ook een kunst geef ik tips voor het ontvangen van feedback.

En nu jij

Welke luistertip heeft jouw het meest beïnvloed? Deel hem hieronder.