Waarom het nog niet zo eenvoudig is het geleerde in de praktijk te brengen

Ken je dat. Je hebt een inspirerende workshop, training of cursus gevolgd, alleen of met je team. Vol ideeën en inspiratie ben je naar huis gegaan, bol van goede voornemens. En dan komt het erop aan: het geleerde in de praktijk brengen, doen wat je je had voorgenomen. De eerste dagen lukt het vaak nog wel. En ondanks alle goede bedoelingen glij je in de weken daarna bijna ongemerkt terug in de oude patronen. Al dan niet tot grote frustratie. Herkenbaar? 

Iets nieuws leren kost moeite, oude gewoontes afleren nog veel meer. Ik leg hieronder uit waarom en geef een paar adviezen om uit de valkuilen te blijven. Volgende keer kom ik met nog meer tips om te implementeren.

ik weet het niet

Iets nieuws leren kost moeite

Of het nu zwemmen is of fietsen (of autorijden), een taal of een muziekinstrument, of dus de inspirerende dingen die je op een workshop, training of cursus hebt geleerd: meestal heb je het niet ineens zomaar onder de knie. Het kost moeite, tijd en (veel) oefening om het te leren en te automatiseren. En zelfs meer naarmate we ouder worden (als kind ging het vanzelf – leek het). Ben je bereid die moeite erin te steken? Vind je het belangrijk genoeg, wil je het graag genoeg om ervoor te werken? Of heb je 1001 redenen waardoor het nu even niet uitkomt. Hieronder de 3 beste (of slechtste) smoezen.

1. bang om fouten te maken

Iets nieuws leren doe je buiten je comfortzone. Je bent aan het leren – je hebt het nog niet helemaal onder controle, je weet nog niet precies hoe alles gaat lopen, misschien zijn er onverwachte (en onaangename) verrassingen of tegenvallers.

Leren is vaak een kwestie van vallen en opstaan, van 2 stappen vooruit, 1 stap terug. Houd moed: weet dat je het spannend vindt en doe het toch.

2. niet weten hoe

Natuurlijk weet je (nog) niet precies hoe het werkt: je bent aan het leren. En wat tijdens de training logisch leek en o zo gemakkelijk, blijkt in je eigen praktijk een stuk complexer.

Ga aan de slag, ontdek wat werkt en wat (nog) niet en vraag om hulp.

3. onvoldoende focus

Sommige mensen zijn gewoon snel afgeleid. Springen van de hak op de tak. Maken nooit iets af, beginnen halverwege al weer aan iets anders. En ja, het kan best dat dat de aard van het beestje is. Als je echt gemotiveerd bent, als je iets heel graag wilt, lukt het je wel om je aandacht erbij te houden.

Dus maak wat je wilt leren, toepassen of veranderen echt belangrijk voor jou / jullie praktijk. Past het bijvoorbeeld in jullie missie / visie?

Iets afleren kost nog meer moeite 

Mensen zijn gewoontedieren. We doen veel op de automatische piloot – hebben als kinderen veel tijd en energie besteed aan het automatiseren van allerlei zaken (zoals fietsen, veters strikken en eten). Maar ook autorijden doen we minder bewust dan we denken (of dan wellicht goed zou zijn): hoe vaak betrap je je er niet op dat je op je vaste route opeens en vrijwel ongemerkt kilometers verder bent.

Veranderen betekent dus ook oude gewoontes en patronen doorbreken. En dat kost tijd. Een bekende vuistregel is  dat het 30 dagen duurt om nieuw gedrag ‘in te slijpen’. 30 dagen waarin je telkens bewust kiest voor het nieuwe en niet voor het oude gedrag. Zet een herinnering in je telefoon, hang een briefje op de spiegel, bespreek het in het teamoverleg. Tot je merkt dat het nieuwe een gewoonte is geworden, het oude nog slechts een herinnering.

En nu jij

Wat is jouw grootste belemmering als het gaat om veranderen? Deel het hieronder.