Hoe gastvrij ben jij?

Gastvrijheid in de zorg is een hot item. Eerst vooral in ziekenhuizen, waar keuzevrijheid van patiënten het steeds belangrijker maakte om een zo positief mogelijke ervaring te creëren. Gastvrijheid telt bovendien mee in onderzoeken naar klant- en patiëntvriendelijkheid. Maar ook in de eerste lijn, in huisartsenpraktijken, wordt gastvrijheid steeds meer gezien als mogelijkheid om je te onderscheiden.

gastvrijheid is laten zien dat je oog en begrip hebt voor je patiënten

Je bent allemaal gastvrouw of gastheer van jullie praktijk

Maar wat is dat dan, gastvrijheid? En hoe verhoudt het zich tot patiëntgerichtheid? Gastvrijheid is een onderdeel van patiëntgerichtheid, waarbij het gaat over houding en sfeer. Gastvrijheid betekent laten merken dat je oog en begrip hebt voor je patiënt. En daarbij tellen alle schakels mee: van de informatie op de site, de manier waarop de assistente een patiënt telefonisch te woord staat (ook het bandje!), de parkeerplaats bij de praktijk (en het stoepje in de winter), tot hoe de patiënt vanuit de wachtkamer wordt ontvangen en daarna het consult ook weer wordt afgerond.

Wat vind je zelf? 

Gastvrijheid begint bij bewustwording: wat vind je zelf prettig en juist onprettig? Zowel in de zorg als daarbuiten? En hoe zou je dat vertalen naar jullie praktijk? Heb je zelf een hekel aan (lange) telefonische keuzemenu’s? Vind je het zelf fijn de krant van vandaag te kunnen lezen in een wachtkamer? Iets te kunnen drinken tijdens het wachten? Toegang te hebben tot wifi? Hou je van een begroeting aan de balie bij binnenkomst, of juist liever niet? Allemaal vragen die je jezelf en vervolgens je team kunt stellen. Om vervolgens te kijken hoe het in jullie praktijk gaat. En wat je dus zou kunnen veranderen.

Wat vinden je patienten?

Je hoeft het uiteraard niet allemaal zelf te bedenken. Gastvrijheid betekent ook luisteren naar je gasten, in dit geval je patiënten. Vraag hen wat ze prettig vinden en wat juist niet. Waar ze zich aan ergeren (ook de kleine dingen) en waar ze juist heel blij van worden. Misschien zijn het dezelfde dingen als jullie zelf al bedachten hadden. En waarschijnlijk zitten daar nog wel heel waardevolle tips bij.

En nu jij

Hoe is het gesteld met jullie gastvrijheid? En wat is je grootste eye-opener op dit gebied? Deel je ervaringen hieronder.

 

Beeld: iqoncept / 123RF Stockfoto