Met een groeimindset kun je alles (leren)!

De praktijk van Hans gaat een HOED vormen met de praktijk van Renée en Willem. Ze zitten midden in dat proces en bij Hans loopt het bijzonder stroef. Er is veel onrust binnen het team en alles wat Hans doet, lijkt het alleen maar erger te maken. En als klap op de vuurpijl zijn zijn medewerkers helemaal weg van Renée en Willem: die lijken alles goed te doen.

Met een groei-mindset kun je alles (leren)!

Herkenbaar nietwaar. Je moddert wat aan terwijl een collega – al dan niet in een andere praktijk – wél succesvol is. Jullie staan voor dezelfde uitdagingen. Jou kost het allemaal heel veel energie kost en dan nóg gaat het niet zoals je zou willen. En bij die ander lijkt alles vanzelf te gaan.

De kernvraag is: welke betekenis geef je er aan? Trek je de conclusie dat je kennelijk niet beter kunt? Dat je dus niet in de wieg gelegd bent voor bijvoorbeeld al die andere taken die bij het runnen van een (eigen) praktijk komen kijken? Of realiseer je je dat je kennelijk iets moeilijks aan het leren bent, iets wat je nu nog niet kunt?

Twee mindsets

Deze twee verschillende betekenissen passen bij de twee verschillende mindsets van Carol Dweck: de fixed of statische mindset en de growth of groei-mindset. Beide mindsets gaan over welke verklaring je hebt voor de goede en slechte prestaties van anderen en van jezelf.

Groei-mindset

Met een groei-mindset geloof je dat je je talenten en vermogens steeds verder kunt ontwikkelen door passie, opleiding en volharding. Het leren zelf staat centraal:

  • geïnformeerde risico’s nemen en leren van de resultaten,
  • je omringen met mensen die je uitdagen om te groeien,
  • eerlijk kijken naar je tekortkomingen en
  • zoeken naar manieren om ze te verbeteren.

Met een groei-mindset:

  • leer je beter,
  • presteer je beter,
  • heb je betere gevoelens
  • werk je beter samen.

Statische mindset

Met een statische mindset geloof je juist dat je talenten en vermogens vast liggen. Centraal staan je moeten bewijzen en niet door de mand vallen:

  • bewijzen van talenten en vermogens
  • verbergen van tekortkomingen
  • defensief reageren op fouten of tegenvallers
  • geen risico nemen

Met een statische mindset

  • leer je oppervlakkiger,
  • zijn falen en fouten maken een negatieve en te vermijden ervaring,
  • ontwikkel je faalangst,
  • ga je uitdagingen uit de weg
  • waardoor je minder leert en minder bereikt
  • daardoor bevestigd wordt in je vermoeden dat je het niet kunt.

Je kunt je mindset veranderen!

Het goede nieuws is dat ook je mindset zelf niet vast is: die kun je zelf kiezen. Hieronder 3 tips die je daarbij helpen.

Tip 1 Pas je gedachten over jezelf aan

Zeg eens hardop wat je denkt over jezelf als iets niet lukt of als het een ander juist wel lukt. Zijn het gedachten zoals: ‘ik kan het gewoon niet’, ‘ik ben er niet voor in de wieg gelegd’, ‘hij is ook een natuurtalent’. Zulke gedachten focussen op het eindpunt (zie ook tip 2) en passen bij een statische mindset.

Je kunt zulke gedachten eenvoudig aanpassen naar gedachten van een groei-mindset door ‘nu’ en ‘nog’ toe te voegen: ‘ik kan dit nu nog niet’.

Tip 2 Zet je prestatiedoelen om in leerdoelen

Het verschil tussen een prestatiedoel en een leerdoel is het verschil tussen het eindpunt en de weg:

  • een prestatiedoel gaat over wat je wil zijn of neerzetten (bijvoorbeeld een succesvolle leidinggevende zijn)
  • een leerdoel gaat (de term zegt het al) over wat je wilt leren (bijvoorbeeld beter leren leidinggeven).

Een prestatiedoel activeert je statische mindset, een leerdoel juist je griep-mindset. Het draait weer om de formulering.

Met leerdoelen heb je veel meer kans dat je goede prestaties haalt dan met prestatiedoelen.

Tip 3 Vier je successen

In plaats van een focus op wat nu nog niet is gelukt, is het belangrijk te waarderen wat je al wel hebt bereikt. Dit geldt zowel voor jezelf als voor jullie team. Sta elke vrijdag stil bij wat je in de afgelopen week allemaal gedaan en voor elkaar gekregen hebt. Begin het teamoverleg met een rondje successen. Dit geeft een enorme positieve boost aan jullie samenwerking als team  en kan zomaar nieuwe creatieve ideeën laten opborrelen waarmee het nog beter gaat. Zo creëer je jullie eigen opwaartse spiraal.

Hans heeft in een bijeenkomst met het team zijn kaarten op tafel gelegd. Verteld waar hij mee worstelt en zijn medewerkers om hulp gevraagd. Om als team samen de schouders onder dit project te zetten. En hoewel het allemaal nog niet van een leien dakje gaat, is het nu wel een gezamenlijke onderneming. Waarin Hans en zijn team iedere keer weer wat leren. Het komt wel goed met die HOED.

En nu jij

Hoe is bij jou de verdeling tussen statische en groei-miniset? Wat is de dominante mindset in jullie team? En wat neem je je nu voor om vanaf vandaag anders te doen om jullie groei-miniset te laten groeien? Deel je ervaringen in het commentaarveld hieronder.

 

foto:sangoiri / 123RF Stockfoto