Wat ik zo leuk vind aan jou…


Bij feedback denken we meestal niet aan complimenten. Raar eigenlijk, want feedback kan zowel positief als negatief zijn: met feedback informeer je de ander over het effect – op jou – van diens gedrag.

In de praktijk bedoelen we vaak kritiek of een negatief oordeel als we het over feedback hebben. Dat is wat we vanaf onze vroege jeugd tot nu hebben onthouden. De focus op wat er verkeerd was, is ons niet in de koude kleren gaan zitten. Het was (en is) niet fijn om te horen. Geen wonder dat de meeste van ons het ook niet prettig vinden om te zeggen.

We zijn dus gewend aan negatieve feedback, gericht op het verminderen of veranderen van (ongewenst) gedrag.

Positieve feedback is er ook en wel in de vorm van complimenten. Op complimenten rust een ander taboe, dat van onze calvinistische inslag: doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. En dus zijn we zuinig met complimenten en slaan we ze af als we ze krijgen.

We zijn dus niet of veel minder gewend aan positieve feedback, gericht op het in stand houden of versterken van (gewenst) gedrag.

Communicatie
Bij communiceren is er altijd een zender, die een boodschap stuurt naar een ontvanger. Als zender wil je een doel bereiken en uit de reactie van de ontvanger maak je op of dat gelukt is. Die reactie is een noodzakelijk onderdeel van onze communicatie.

Alleen de reactie van de ander leert je of en hoe je boodschap aankomt bij de ander.

Even tussendoor. Feedback is zelf ook een boodschap. De rollen zijn omgekeerd: de ontvanger zendt zijn of haar feedback naar de zender. En ook dan merk je weer aan de reactie van de ander of je boodschap (de feedback) aankomt zoals je die bedoelde.

Feedback
Feedback gaat dus over het effect van het gedrag van de ander op jou. Feedback zegt daarom meestal net zoveel over de ontvanger als over de gever: je neemt jezelf als norm bij het geven van feedback.

5 redenen waarom feedback nodig is:

  1. de gewenste resultaten te krijgen;
  2. betrokkenheid te tonen en daarmee een goede werkrelatie en werksfeer te creëren;
  3. resultaten en en gedrag te evalueren en zo nodig bij te sturen;
  4. te kunnen leren en veranderen;
  5. elkaar enthousiast te houden en te motiveren.

5 extra voordelen van positieve feedback – complimenten:

  1. je richt je op dingen die goed gaan waardoor je blik verruimt;
  2. je gaat anderen meer waarderen;
  3. anderen leren jou kennen en weten wanneer je tevreden bent;
  4. je humeur verbetert;
  5. de ander voelt zich meer gewaardeerd en zekerder van zichzelf.

Dit is het eerste artikel in een drieluik over feedback. De volgende twee delen gaan achtereenvolgens over de spelregels van feedback geven en ontvangen. Mis het niet!

En nu jij
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Wat vind jij lastig aan feedback geven of ontvangen? En welke manier heb jij gevonden om daarmee om te gaan? Laat het me weten!

Hartelijke groet,
Esther van den Enden
HuisartsenTeamwork